مراقبتی و نگهداری خودرو

ماشین Tiggo 7 با تغییرات جدید به بازار عرضه شد!

Tiggo_7

عرضه اولین نسخه خودرو تیگو 7

از تابستان سال گذشته و زمان عرضه ماشین تیگو 7 به بازار، این ماشین افزایش قیمت بیش از 150 میلیون تومانی را تجربه کرده است. قیمت این ماشین از حدود 130 میلیون تومان در زمان انتشار، به بیش از 280 میلیون افزایش قیمت داشته است.

 

طراحی ظاهری

برای تریم‌های سطح بالا که توان خروجی بیشتری از پیشرانه خارج می‌شود، عبارت توربوشارژ مورد تاکید طراحان بوده و برای این منظور در نمای جانبی قطعه‌ای براق را پیش از درهای جلو قرار دادند که پذیرش آن به‌عنوان جزئیات لوکس، سلیقه‌ای است. درهرصورت نظر طراحان چینی این بوده که اگر تا به‌امروز هم روی توربوشارژ بودن تاکید نشده، غفلتی سر زده است.

دیگر نکته نمای جانبی پارکابی‌های خودکار این نسخه است که در صورت باز شدن درها از زیر رکاب خارج می‌شوند. در نمای جلو به‌عنوان نمای اصلی اعمال تغییرات، به‌خاطر افزوده شدن موارد مهمی همچون مجموعه فناوری‌های ADAS لازم بود که تغییراتی در جلوپنجره و سپرها اعمال شود که البته افزودن برخی جزئیات سبب شده است طراحی اصلی تیگو ۷ نسل دوم نسبت به‌نسخه پرو ساده‌تر به‌نظر برسد.

جالب اینجاست که پس از بالا زدن کاپوت و دیدن لیپ بالای هدلایت متوجه می‌شویم بخشی از جزئیات هدلایت زیر کاپوت پنهان شده و خودرو در حالت کاپوت باز، حتی از زیبایی بیشتری برخوردار است. تغییر دیگری که به‌خاطر آپشن‌های جدید مکس درنظر گرفته‌اند به‌تغییر ترکیب بخش مه‌شکن مربوط می‌شود که به‌جای طراحی دو خطی، از ترکیب T شکلی استفاده شده که درکنار روزتاب‌ها، بخشی برای نورپردازی جاده در حین چرخش فرمان هم درنظر گرفته شود.

به‌نظر می‌رسد ریچارد کو، طراح خودرو در زمان طراحی نسل دوم اطلاعات فنی دریافت کرده بود که براساس آن این خودرو با دوخروجی اگزوز هم قرار بوده عرضه شود و حال که این اتفاق رخ داده، طراح به‌منظور اصلی خود رسیده است. غیر از خروجی اگزوزها برای به‌روزرسانی طراحی و حذف برخی نقدها و همچنین هماهنگ شدن با سایر طراحی‌های چری، به‌جای لوگو مابین تیل‌لایت‌ها، از لوگوتایپ در بین خط کمانی و شیشه عقب استفاده شده که سبب شده است کمان بین چراغ‌ها کامل روشن شوند.

از سوی دیگر سیستم ترمز برقی و اتوهلد نیز به این خودرو اضافه شده که میتوان آنرا مزیت اصلی این مدل نسبت به رقبا دانست.

گفتنی است که چری تیگو 7 از پیشرانه 1.5 لیتری توربو به قدرت 147 اسب بخار سود می برد و به لطف گیربکس دوبل کلاچ شش سرعته اتوماتیک با شتاب صفر تا صدی در حدود 10.5 ثانیه در زمره کراس اوور های نسبتا چابک در شرایط فعلی بازار قلمداد می شود. به شکلی که در وضعیت فعلی و با حذف شدن پژو 2008 از لیست خودروهای ایران خودرو، کراس اوری سریعتر از این مدل در کشور مونتاژ نمی شود.

یکی از نکات جالب درباره زیرآرنجی فضای بسیار بزرگی است که با توجه به‌حجم آن بخشی از اجناس می‌توانند در زیر اهرم کنترل حالت گیربکس هم قرار بگیرند. محدود شدن رنگ‌آمیزی فضای کابین در نسخه پرو تصمیمی بود که فقط برای این سری درنظر گرفته شده و حتی در به‌روزرسانی‌های آتی هم شاهد تضاد رنگی بیشتری در تریم کابین هستیم.

 

تغییرات فنی

مصرف سوخت نسخه قبلی حدود ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده بود و نسخه میلد هیبرید به ۵.۹ رسیده و نمونه ۱.۶ لیتری مصرفی برابر با ۶.۶ لیتر دارد. بنابراین عملا بهینه‌تر از نسخه قبلی عمل می‌کند. عملکرد نرم‌تر این موتور نسبت به‌نسخه‌های قبلی هم نشان‌دهنده همین جریان است.

با وجود قرار داشتن یکی از توانمندترین پیشرانه‌های چری در این خودرو و حتی کسب نشان حداکثر «MAX»، استفاده از ویژگی تیپ‌ترونیک و تعویض دستی حالت‌های گیربکس دوکلاچه به‌واسطه پدل شیفت پشت فرمان مهیا نیست و صرفا با بالا و پایین کردن اهرم کنسول میانی این قابلیت فراهم شده است.

پذیرش این تغییرات از سوی گیربکس بهبود یافته، اما از گیربکس دوکلاچه انتظار پذیرش تنش بیشتری را داشتیم که به‌واسطه اولویت داشتن مصرف سوخت، این امکان فراهم نیست. البته در کنار مصرف سوخت، این مجموعه آمادگی بیشتری نسبت به‌شتاب‌گیری هم دارد و حدود یک ثانیه در شتاب‌گیری تا ۱۰۰ کیلومتربرساعت بهبود را تجربه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *